Nieuws

Blog: Mam, ik vervéél me…

“Ma-ham. Ik verveel me zo!” En dan met zo’n goeie los-jij-dat-eens-even-op-blik erbij… Misschien voel je in zo’n situatie wel de druk om die verveling meteen weg te nemen. Want als ouder wil je toch dat je kind het naar zijn zin heeft. Of roept verveling bij je kind juist ergernis bij je op? Het hele huis staat immers vol met speelgoed, het is lekker weer buiten, er zijn andere kinderen in de buurt… waarom vermaakt je kind zich niet?

Ook in de kinderopvang zien we dit gebeuren. We hebben op onze locaties meerdere ruimtes, allerlei speelhoeken, speelgoed en genoeg andere kinderen om iets mee te ondernemen. En toch vervelen kinderen zich wel eens. Maar is dat eigenlijk wel erg?

 

Ontwikkeldrang

Kinderen zijn uit zichzelf actief en ondernemend; ze hebben een enorme drang om zich te ontwikkelen. En dat is maar goed ook. Want zonder deze drang zouden dreumesen niet gaan lopen, peuters geen sociale contacten gaan leggen en kleuters niet gaan leren lezen. Kinderen willen graag spelen, ontdekken en ondernemen. ​Maar dat neemt niet weg dat de verveling soms toeslaat.

Wat is verveling eigenlijk?

Verveling is een emotionele staat van zijn. Daarin ervaar je moeite om je te verbinden aan een actie of activiteit. Vaak ben je, juist als je je verveelt, op een punt gekomen waarop je echt zou kunnen ontspannen. Vooral in een drukke periode met veel (huis)werk, hobby’s en (speel)afspraken kan een moment van rust ineens leiden tot verveling. Op dat moment hoeft er even helemaal niets. En dat voelt vreemd. Want dat waren je lichaam en geest al even niet gewend.

 

Blij van niksen

Het is goed om te weten dat verveling helemaal niet slecht is. Merk je dat je kind zich verveelt na een drukke periode? Leg dan gerust uit wat voor signaal dit is. Oefen samen met het accepteren van de ‘fijne’ situatie dat er even niets moet: in dit geval is verveling juist super positief!

Vervelen heeft nog een voordeel. Als ouder ben je vaak druk en is het makkelijk om tegen je kind te zeggen: “Zet de tv maar even aan” of ”Speel een spelletje op je telefoon”. Volgens experts worden kinderen zo voortdurend geëntertaind en worden hun hersenen niet voldoende gestimuleerd en dus lui. Ze leren zichzelf niet te vermaken en de interne aanmoediging daartoe wordt zo ook niet ontwikkeld. Op de lange termijn zal de verveling dus vaker en harder toeslaan. Het is dus goed om je kinderen al vroeg te stimuleren om zelf iets leuks te bedenken.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat kinderen meer tijd nodig hebben om prikkels te verwerken dan volwassenen. Dus als je kind zich verveelt of alles ‘saai!’ vindt, is dat helemaal niet erg. Want saai betekent rust. En rust betekent oplaadtijd voor de hersenen. En dat is goed, want ook al lijkt je kind passief, in het hoofd gebeurt er heel veel. Als er niets is om over na te denken, dan hebben de hersenen ruimte om iets nieuws te bedenken. En wordt de creativiteit en fantasie van je kind aangeboord. Wanneer dat iets leuks is, komt er dopamine vrij. En dat zorgt voor een vrolijk humeur. Kortom: je kind wordt blij van niksen!

 

Verveeltax

Goed, verveling is dus zo slecht nog niet. Maar er zit wel een limiet aan. Voor veel kinderen geldt dat als ze na circa 10 minuten nog geen bezigheid hebben bedacht, het geen kwaad kan om ze een eindje op weg te helpen. Dit geldt overigens pas voor kinderen vanaf een jaar of 4. Jongere kinderen hebben niet bewust de behoefte om bezig te zijn.

 

Tips tegen verveling

Maar hoe doe je dat dan, die verveling aanpakken? Onze tips helpen je op weg.

  • Leg uit hoe de hersenen werken. Leg je kind eens uit hoe zijn hersenen werken en hoe de meest creatieve oplossingen en ideeën bedacht zijn vanuit verveling. Als je je verveelt, is er juist ruimte voor nieuwe inspirerende gedachtes en ideeën. Ga dat maar eens uitproberen samen en vergeet je notitieblok niet stand by te houden!
  • Maak een lijstje. Geef je kind de tip om een lijstje te maken met 5 kleine leuke dingen, bijvoorbeeld het begraven van een zelfgemaakte schatkist in de achtertuin. Hang dit lijstje op de koelkast, zodat je kind hier telkens op terug kan vallen bij verveling.
  • Stimuleer vrij spel. Het zelfbedachte spel, fantasie- of vrij spel genoemd, gaat helemaal van kinderen zelf uit. Het leert ze om ervaringen te verwerken en emoties te uiten. Daarnaast is hun zelfgekozen spel meestal langer van duur, fantasierijker en intensiever.
  • Leer je kind te luieren. Een fijn muziekje op te zetten, een berg zachte kussens te zoeken, een fijn dekentje, of een hangmat in de tuin… Geef je kind deze tips als signaal: je hoeft niet altijd iets te doen. Niksen is een levenskunst.

 

Zelf ook lekker achterover leunen

Kinderen krijgen tegenwoordig een groot aanbod van uiteenlopende activiteiten op school, de BSO en thuis. Voeg daar dan nog de snelle prikkels aan toe van tablets en computers en dan wordt het voor sommige kinderen nog best lastig om zelf het initiatief te nemen en tot een activiteit te komen. Op de opvang proberen we oog te houden voor kinderen die hier moeite mee hebben. Daarom kauwen we niet alles voor; we stimuleren de kinderen om zelf iets te bedenken. Dit is ook een goede methode voor thuis. Geen reden tot schuldgevoelens als je eens even achterover leunt en je kind zelf tot ideeën laat komen dus!

 

Meer weten over verveling en hoe daar mee om te gaan?