Nieuws

Blog: Kinderboekenweek 2018: Kom erbij!

Kinderboeken zijn prachtig en gelukkig overal te vinden. Bij veel gezinnen wordt ‘s avonds bij het naar bed gaan als ritueel voorgelezen. Zo genieten kinderen van een knus moment samen; na een dag vol activiteiten is dit een fijne manier voor ze om tot rust te komen.

Kinderen tussen de twee en vijf jaar worden het vaakst voorgelezen. Voor jongere kinderen, ook voor baby’s, kun je al beginnen met boekjes op hun eigen niveau. Ook voor oudere kinderen blijft voorlezen fijn en goed.

 Kinderboekenweek

Lezen voor elke leeftijd

Bij KinderRijk wordt ook al jong voorgelezen aan de baby’s. De materialen en speelgoedjes liggen in de buurt van de baby op een fijn kleed, zodat de baby alles kan ontdekken. De baby voelt aan het boekje, pakt het op, sabbelt er op en kan ermee gooien. Dan ontdekt de baby dat dit speelgoed meer biedt: de pedagogisch medewerker gaat voorlezen. Ze praat als het boekje open gaat, de baby vindt het fijn om naar haar stem te luisteren, ze benoemt de plaatjes, maakt zinnetjes, ze maakt gebaren of verzint een liedje bij de woorden.

Op de peutergroepen of op de verticale groepen wordt aan peuters ook veel voorgelezen. Ze kunnen zelf boekjes pakken uit een mand of kinderboekenplank, en meestal is er ook een plank voor boeken die nog even netjes worden gehouden. Kinderen leren met boeken om te gaan, soms scheuren ze ze stuk, en peuters staan er vaak geïnteresseerd bij als het weer geplakt wordt. Zo leren zij dat ze zorgvuldig met boeken om moeten gaan. Daarna herhalen ze vaak dat het boek stuk was en hebben ze geleerd dat dat toch niet de bedoeling is.

Vriendschap

VriendschapHet thema van de Kinderboekenweek dit jaar is vriendschap. Een prachtig thema om bij stil te staan, want vriendschap zie je vaak al ontstaan op jonge leeftijd. Het ontstaat bij contact maken, en dat gebeurt al bij baby’s en dreumesen. Het is zo snoezig hoe baby’s elkaar aanraken, naar elkaar lachen en hoe ze samen opgroeien in een groep. Onlangs sprak ik een ouder en ze vroeg of haar dochter samen met een groepsgenootje naar de peutergroep kon door stromen. Moeder zei: “Net op de weg naar het kinderdagverblijf riep ze: ‘Alfie toe, Milia toe’! Dat zijn haar vriendjes.” Ze is nog geen twee maar ze heeft al gewoon twee vriendinnetjes.

Bij de peuters ontstaan ook echte vriendschappen. Ze spelen naast of met elkaar, rennen achter elkaar aan, dansen, schaterlachen, hebben plezier, geven soms een keer een klap, maar daarna zoeken ze elkaar meestal weer op. Soms wil het vriendje even alleen spelen of niet met jou. Verbaasd zijn, boos worden of huilen komt dan ook op je pad. Hier leer je allemaal mee omgaan in een groep. Afgelopen zomer kwamen twee meisjes langs op ons KDV. Ik was verrast en herkende ze nog van toen ze als ukje op ons KDV zaten. Ik zei: “In welke groep zitten jullie nu?”. Inmiddels zaten ze in groep acht, en ze waren nog steeds vriendinnen. Prachtig, toch?

Rituelen: veiligheid en ontwikkeling

Veel ouders starten hun dag met hun kind met een traktatie op een boekje voorlezen, even spelen of een puzzel. Dit is echt een knus en plezierig moment, maar daarnaast geeft het ook structuur aan de dag. Het ritueel maakt dat het kind zich veilig voelt. Het voorlezen schept ook nóg meer een band. Ik vind het elke keer zo’n mooi moment om te zien hoe een ouder en kind samen het boekje ingaan, het boek opent een deurtje naar een andere wereld. Vaak kruipen of springen er nog meer enthousiastelingen bij, de groepsgenootjes of vriendjes van het kind dat voorgelezen wordt. Ze luisteren of denken mee en roepen: ‘Ik had ook een aap in Artis gezien!’ of ‘Ik was bang voor het onweer.’.

Een andere peuter zei: “Mijn mama zegt dat hij een prinses is!”. Natuurlijk heel schattig en grappig en we kiezen er bewust voor zo’n fout niet te verbeteren. Je doet er dan goed aan de zin zelf in de goede vervoeging te gebruiken: “O, zegt mama dat zij een prinses is?”

Kinderboekenweek

VoorlezenDe Kinderboekenweek geeft extra aandacht aan het kinderboek. Bibliotheken, scholen en kinderopvang bieden extra activiteiten voor de kinderen. Bij KinderRijk lezen de pedagogisch medewerkers extra voor of verzinnen er een activiteit bij. Dat kan iets creatiefs zijn, een spelletje of iets met de ouders, zoals peuterdans of boekenbal. Op veel locaties worden ouders en grootouders uitgenodigd om te komen voorlezen, dat is super leuk voor de kinderen en als pedagogisch medewerker geniet ik er ook van. Ieder leest op zijn eigen wijze en soms moet ik een wiebelkontje even bij het verhaal betrekken, maar het is altijd geslaagd.

Maar waarom zijn lezen en voorlezen nu eigenlijk zo goed?

  • Baby’s en kinderen genieten ervan en het schept een band.
  • Voorlezen biedt een knus moment en specifieke aandacht, biedt structuur en veiligheid.
  • Voorlezen vergroot de woordenschat en creëert ook een gevarieerde woordenschat.
  • Voorlezen stimuleert de taal en spraakontwikkeling.
  • Kinderen kunnen hun gevoelens beter onder woorden brengen als ze veel voorgelezen worden
  • Kinderen leren luisteren en zich concentreren.
  • Voorlezen kan je helpen je emoties te uiten en grip op gebeurtenissen te krijgen.
  • Voorlezen leert je taal en daardoor kan je goed communiceren.
  • Voorlezen biedt allerlei aanknopingspunten met de wereld om ons heen, een wereld die kinderen volop aan het ontdekken zijn.
  • Voorlezen is leuk en belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Voorlezen vergroot het inlevingsvermogen en empathie.
  • Voorlezen stimuleert de fantasie. Boeken lezen of voorlezen stimuleert de verbeeldingskracht en dat zorgt dat een kind helemaal kan wegdromen bij een boek.

Ik wens jullie allemaal heel veel mooie leesmomenten met de kinderen, in deze week en natuurlijk ook daarna.

Claudia de Bakker
Pedagogisch medewerker KDV Binnengasthuisstraat

De Kinderboekenweek vindt dit jaar plaats van 3 tot en met 14 oktober. Het thema van de week is vriendschap. Meer informatie vind je op https://www.kinderboekenweek.nl/.