Leren bij KinderRijk

Bij KinderRijk bieden we niet alleen stabiele kinderopvang, maar willen we ons ook onderscheiden op het gebied van (pedagogische) kwaliteit. Daarom investeren we jaarlijks flink in de scholing van onze medewerkers. Wij zijn er van overtuigd dat niemand te jong of te oud is om te leren. Leren is een basisbehoefte van ieder kind, maar ook van iedere volwassene.

Trainingen

Los van de standaard trainingen Eerste Hulp aan Kinderen en de introductietraining Welkom bij KinderRijk, bieden we bij KinderRijk allerlei trainingen aan om de pedagogisch medewerkers te inspireren op pedagogisch vlak. De training Oog voor Interactie wordt gegeven door onze interne trainers, die de deelnemers tijdens de zes bijeenkomsten mee nemen in de pedagogische interactievaardigheden. Maar er is bijvoorbeeld ook een training over de pedagogiek van Emmi Pikler, een van de inspiratiebronnen van onze pedagogische visie. De tweedaagse training Atelier in een koffer is een goede leidraad voor iedereen die meer wil weten over het belang en de begeleiding van creatieve processen bij kinderen. Voor de BSO medewerkers is er een training over de ontwikkeling van seksualiteit en intimiteit bij kinderen. Ook voor medewerkers die meer handvatten willen op gebied van communicatie met ouders, collega’s of kinderen zijn er trainingsmogelijkheden. En, in samenwerking met het ROCVA, worden jaarlijks trainingen geboden voor het begeleiden van stagiaires.

Sommige trainingen worden gegeven door interne trainers, en soms halen we externe expertise in huis. Een aantal trainingen keert jaarlijks terug, maar er is daarnaast ook een jaarlijks wisselend aanbod, bedoeld om medewerkers blijvend te inspireren en aan te spreken op hun  specifieke talenten en interesses.

Meer weten? Neem contact op met onze scholingsadviseur Jacqueline Kock via scholing@kinderrijk.nl

Onze ervaringsdeskundigen

Pedagogisch medewerker Sil Groen

Sil Groen, Pedagogisch Medewerker van KDV MacGillavrylaan

“Ik heb echt genoten van de verdiepinsgtraining Emmi Pikler. Tijdens een verschoning praat ik altijd ontzettend veel tegen de kinderen. Ik dacht eigenlijk altijd dat ik veel te veel praatte, maar op de Pikler Verdiepingstraining heb ik geleerd dat dit juist heel goed is! Op die manier benoem je alles wat er gebeurt en dat geeft het kind een veilig gevoel. Ik leg mijn hand zachtjes op hun buik en ik maak eerst echt oogcontact en dan begin ik pas met verschonen. Het geeft de kinderen en mijzelf rust. Het is niet altijd even makkelijk hoor, om op de Pikler-manier te werken. Soms als het druk is moet je jezelf er echt weer even aan herinneren. Goed plannen en vooruit denken is heel belangrijk.

Op de vestiging hebben we ook een Piklerkast gemaakt, met allerlei materiaal wat we kunnen pakken. Bij de training heb ik geleerd wat het verschil is tussen open en gesloten materiaal. Op de groep hebben we nu ook grondboxen, daar leggen we de baby’s in. Het is een veilige plek, maar ook een plek waar ze vrij kunnen bewegen, rollen en zich optrekken als ze er aan toe zijn.

Ook thuis heb ik sommige dingen die ik geleerd heb, bijvoorbeeld over het materiaal, toegepast. Mijn kleindochter noemt mij zelfs oma Pikler!”

 ————————————————————————————————————————————————————————————
Pedagogisch medewerker Mariska Pool

Mariska Pool, Pedagogisch Medewerker KDV Mauritskade

 “Ik ben bezig met de training Oog voor Interactie. Het zijn zes bijeenkomsten en iedere bijeenkomst komt één van de interactievaardigheden voor pedagogisch medewerkers aan bod. Dat is heel overzichtelijk. Wat ik heel fijn vind is dat het een hele veilige setting is. Je maakt steeds filmpjes van je eigen werk met de kinderen en die worden dan in kleine groepjes bekeken en besproken. Dat is natuurlijk best spannend soms, je wil het toch graag goed doen. De trainers zijn zelf heel erg betrokken en enthousiast en nemen vaak extra materiaal mee.

Voor mij is de training een soort opfrissing. Je weet al heel veel, maar nu word je weer heel bewust van je pedagogische kennis. Ik probeer nu bijvoorbeeld weer echt op te letten dat ik niet zeg: ‘goed zo!’ als een kind iets op ruimt, maar ‘Wat goed dat je die trein in de bak hebt gedaan!’. Zo leren ze niet alleen meer taal, maar het compliment is ook veel completer. Mijn naaste collega heeft de training al eerder gedaan en we praten er vaak over. Het is echt een training die je pakt.”

 ————————————————————————————————————————————————————————————
Edith Nieuwenhuis

Edith Nieuwenhuis, Pedagogisch Medewerker KDV Wimbledonpark

“Afgelopen jaar heb ik de training Werkbegeleiding gevolgd die bij KinderRijk werd aangeboden in samenwerking met het ROC. Het was een hele leuke trainster die heel goed les gaf. Ze wisselde theorie en praktijk met elkaar af. Met name de informatie over verschillende leerstijlen vond ik heel erg interessant. Ik kon wat ik leerde ook meteen toepassen bij het begeleiden van mijn eigen stagiaire. Ik had haar bijvoorbeeld toen ze net gestart was een beetje met rust gelaten omdat ik haar niet meteen wilde overvallen met te veel informatie. Maar op de training heb ik geleerd dat het juist fijn is voor de stagiaire als je meteen goede afspraken maakt en regelmatig een gesprekje inplant. Dat is voor jezelf en de stagiaire het duidelijkst. We hebben tijdens de bijeenkomsten ook rollenspellen gedaan, dat is natuurlijk altijd spannend, maar ook heel nuttig, zo kun je oefenen op het voeren van feedbackgesprekken. Je ontmoet tijdens de training allemaal collega’s van KinderRijk en omdat iedereen weer anders is kun je veel van elkaar leren.”