Ouderapp FAQ

Heb je een vraag over de KinderRijk ouderapp, kijk dan of deze hieronder staat. Staat je vraag er niet tussen, aarzel dan niet contact op te nemen met de afdeling Klantrelaties via klantrelaties@kinderrijk.nl of 020 426 08 66.

 

Algemeen

  • Waarom heeft KinderRijk een ouderapp/ouderportaal?
    Bij KinderRijk staat kwalitatief goede en leuke kinderopvang op de eerste plaats. Daar werken we iedere dag hard aan. Goede communicatie met jou als ouder vinden we daarom heel belangrijk. Daarom starten we met een KinderRijk ouderapp.
  • Ik ondervind problemen met de KinderRijk ouderapp. Wat kan ik hieraan doen?
    In dit geval adviseren we je om de app te verwijderen van het apparaat en opnieuw te  installeren. Het kan zijn dat je nog werkt met een oudere versie van de app. Ook kan het helpen om het besturingssysteem van het apparaat, waar de app op draait, te updaten.

 

Inloggen

  • Hoe ontvang ik een wachtwoord?
    Je ontvangt automatisch een wachtwoord per e-mail via de aanbieder van de KinderRijk ouderapp, Konnect. Ben je je wachtwoord vergeten? Via de knop ‘wachtwoord vergeten’ op de app of in het ouderportaal kun je een nieuwe aanvragen.
  • Kan het zijn dat ik geen e-mail met inloggegevens heb ontvangen?
    Als je geen e-mail met inloggegevens hebt ontvangen, kun je het beste eerst je spam-box controleren. Indien je de e-mail hier aantreft, voeg dan de afzender toe aan ‘veilige afzenders’. Op die manier mis je belangrijke informatie in de toekomst niet. Indien de e-mail ook niet in je spam-box staat, dan is je e-mailadres wellicht niet goed geregistreerd in onze database. Neem in dat geval contact op met de afdeling Klantrelaties, via klantrelaties@kinderrijk.nl of 020 426 08 66.
  • Ik kan niet inloggen, waar kan dit aan liggen?
    Doorloop de volgende stappen:
    1. Ben je het wachtwoord vergeten? Ga naar kinderrijk.ouderportaal.nl. Klik hier op  ‘wachtwoord vergeten?’ en vul de gevraagde gegevens in. Het systeem stuurt dan automatisch een e-mail met instructies naar het in ons systeem bekende e-mailadres dat gekoppeld is aan de betreffende gebruikersnaam.
    2. Gebruik je een oude browser? Het portaal werkt het beste via Chrome of Firefox.
    3. Er mogen geen spaties in de gebruikersnaam of het wachtwoord voorkomen.
    Kun je nog steeds niet inloggen na het doorlopen van bovenstaande stappen? Neem dan contact op met de afdeling Klantrelaties via klantrelaties@kinderrijk.nl of 020 426 08 66.
  • Mijn partner en ik willen graag allebei een account aanmaken. Kan dit?
    Ja, mits jullie een verschillend e-mailadres hebben. Jullie kunnen dan inloggen onder je eigen account. Ook zullen jullie de e-mails ontvangen op het eigen e-mailadres. Let op: ieder account moet een uniek e-mailadres hebben.
  • Kan ik bepaalde functies voor een van de ouders dichtzetten?
    Momenteel is het niet mogelijk om binnen het account onderscheid te maken in rechten van ouders. Beide ouders hebben altijd gelijke rechten in het systeem.
  • Kunnen jullie opa’s en oma’s ook toegang geven?
    Vanuit privacy-oogpunt is het niet mogelijk om meer dan twee e-mailadressen in te voeren.

 

Gegevens 

  • Waar kan ik mijn gegevens inzien?
    Onder “Mijn gegevens” zie je de gegevens die horen bij jouw account. Hier zie je je gebruikersnaam, kun je het wachtwoord wijzigen en zie je op welke locaties jouw kinderen opvang hebben.
  • Waar vind ik de contactgegevens van KinderRijk?
    Onder “Contact” in de app tref je de gegevens aan van KinderRijk. Vanuit dit scherm is het mogelijk om direct telefonisch met de groep contact op te nemen. Dit kan door op het oranje telefoontje te klikken.

 

Schriftje, fotos en berichten

  • Kan ik het schriftje ook downloaden?
    Ja, dat kan. Je kunt het schriftje en foto’s downloaden via de webversie (kinderrijk.ouderportaal.nl).
  • Wat voor fotobeleid hanteert KinderRijk?
    Foto’s van je kind worden via de ouderapp/portal gedeeld met de ouders van kinderen waarmee je kind op de foto staat, waarbij je primair de foto’s van je eigen kind zult zien. Er is bewust voor gekozen om geen koppelingen naar social media te maken. Het is dus niet mogelijk rechtstreeks foto’s op bijvoorbeeld Facebook te plaatsen. We vragen vooraf aan het gebruik van de ouderapp/portal toestemming aan je omtrent het gebruik van beeldmateriaal. Hier lees je wat deze toestemming inhoudt.
  • Kan ik als ouder zelf ‘belangrijke kindnotities’ (zoals allergieën) aanpassen?
    Je kunt geen kindnotities aanmaken of aanpassen, maar wel lezen welke notities zijn vastgelegd. Een wijziging van een kindnotitie is dermate belangrijk dat je dit alleen mondeling kan doorgeven aan een medewerker op de groep.
  • Waarom wordt er niet meteen gereageerd op mijn bericht?
    De zorg voor de kinderen heeft altijd prioriteit boven het beantwoorden van berichten die binnenkomen op de ouderapp. Uiteraard doen we altijd ons best tijdig te antwoorden wanneer de situatie hierom vraagt. Heb je een dringende boodschap of is er nood, dan kun je het beste met ons bellen.
  • Kan ik het schriftje ook downloaden?
    Ja, dat kan. Je kunt het schriftje en foto’s downloaden via de webversie (kinderrijk.ouderportaal.nl).

 

Afwezig melden

  • Hoe geef ik de afwezigheid van mijn kind door?
    Ga in het menu naar “Afwezigheid”. Je komt in een overzicht van doorgegeven afwezigheden. Wanneer je een afwezigheid wilt doorgeven dan kun je onderin op “Afwezigheid doorgeven” klikken. Hiermee kom je in een nieuw scherm waar je aangeeft voor wie je de afwezigheid wilt doorgeven en voor welke datum. Ook wordt gevraagd een reden van afwezigheid door te geven. In het tekstvak kun je desgewenst ook zelf een notitie toevoegen.
  • Wat gebeurt er als ik mijn kind afwezig heb gemeld?
    In de app/ouderportal wordt automatisch een tegoed bijgehouden. Door het tijdig afmelden van je kind (tot uiterlijk 12.00 uur de dag ervoor) wordt tegoed opgebouwd, wat gebruikt kan worden voor het compenseren van afwezigheid. Dit tegoed kan alleen worden ingezet indien de groepsgrootte, de beroepskracht-kindratio en groepssamenstelling dit toelaten. Er wordt alleen tegoed opgebouwd als je de afmelding zelf via de ouderapp/webportaal registreert. Bij afmeldingen voor een aaneengesloten periode wordt een tegoed opgebouwd van maximaal 5 plaatsingsdagen.

 

Extra opvang

  • Hoe werkt het aanvragen van extra opvang?
    Het aanvragen van een extra dag(deel) doe je via de ouderapp/portal. Als ouder kun je kiezen of je hiervoor je puntentegoed wil inzetten of dat je de extra dag in rekeningen wil laten brengen.
  • Hoe betaal ik de kosten voor extra opvang?
    De kosten voor de extra opvang worden automatisch gefactureerd. Je ontvangt dit bij je maandelijkse factuur.


Tegoeden

  • Hoe werkt het tegoed?
    We werken met een puntentegoed in de ouderapp/webportal, waarmee je een extra dag(en) kan aanvragen. Het tegoed blijft 3 maanden geldig.

 

Privacy

  • Hoe zit het met de privacy van mijn kind?
    De privacy van je kind vinden we erg belangrijk. Binnen de ouderapp en het ouderportaal is de privacy van je kind dan ook gewaarborgd. Je ziet alleen de gegevens van je eigen kind. De beveiliging van alle gegevens en het internetverkeer is op dezelfde manier ingericht als bijvoorbeeld bij internetbankieren.