Nieuws

Blog: Creativiteit is kopiëren, veranderen en combineren

Boeken, muziek, films en computerspelletjes. Het volume van alleen al één van deze creatieve categorieën is duizelingwekkend te noemen. In een heel mensenleven zou je niet alle boeken die zijn geschreven kunnen lezen. En als je van plan was alle, ruim 300.000 geproduceerde films te bekijken, mag je wel opschieten.

Overweldigend aanbod voor kinderen

Maar wat betekent dit voor kinderen die met dit enorme aanbod opgroeien? Is er nog wel ruimte om iets nieuws te verzinnen? Nee, maar dat deden we toch al niet.

In “Everything is a Remix” legt documentairemaker Kirby Ferguson direct de vinger op de zere plek in Hollywood. De verhalen in films, vooral de films die onze kinderen graag kijken, zijn allemaal opgebouwd uit gevestigde basiselementen in een iets ander jasje. “De onwaarschijnlijke held”, ”de grote reis”, “in de buik van het beest”. Wie zich in dergelijke concepten verdiept treft een feest van herkenning.

Kopiëren, veranderen en combineren

De bouwstenen van creativiteit zijn volgens Ferguson kopiëren, veranderen en combineren. Thomas Edison is bijvoorbeeld niet de uitvinder van de gloeilamp. Hij kopieerde het idee van de gloeilamp en onderzocht welk metaal het best gebruikt kon worden om de lamp zo goedkoop mogelijk, grootschalig te produceren. Hij veranderde het idee en combineerde het met een productieproces.

Creatief met kleurplaat

En daarom, mogen de kinderen van mij kleurplaten kleuren. Kleurplaten kleuren is bij KinderRijk zeker geen eerste keus om als activiteit aan de kinderen aan te bieden. Het is te makkelijk en prikkelt de eigen creativiteit niet of nauwelijks. Echter, door wat bouwstenen toe te passen kan de ‘omstreden’ kleurplaat heel anders bekeken worden.

Je kunt de kleurplaat bijvoorbeeld omkeren en tegen het raam houden, dan kun je de lijnen als voorbeeld gebruiken om je eigen afbeelding te maken. Je kunt de kleurplaat met een beamer op de muur projecteren zodat de kinderen hem groter dan zichzelf kunnen natekenen, schilderen, uitknippen en op de groep aan de muur hangen. Je kunt de kleurplaat ook uitknippen en op een stok plakken om een poppenkastvoorstelling te maken. Het object herbergt vaak niet de beperking maar de geest.

Na-apen mag!

De bouwstenen van creativiteit zijn in de keuzes van de kinderen prachtig zichtbaar. Een kind ziet een ander kind een zwaard maken, dan wil hij ook een zwaard. Maar dan wel met kartels, en krom, en hij wil hem schilderen in een andere kleur. Een kind ziet een ander kind een auto maken, dan wil zij ook een auto. Maar wel met kleine wielen, en spiegels, en een antenne.

Na-apen heeft een negatieve klank maar is een onmisbaar onderdeel van het creatieve denkproces. Dus: kopieer van je collega’s, meng het, kneed het, je kunt overal iets leuks van maken!

Bob van der Linden, pedagogisch medewerker BSO Orion